PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Loňského roku se vyrojila spousta recenzí, jejichž autoři se o prvním regulérním albu plzeňské kapely BELTAINE vyjadřovali vesměs s nadšením. Bohužel, ze známých důvodů bylo zveřejnění recenze na našem portálu nuceně zpožděno, a proto Vám jej přinášíme až nyní.
Pozitivní fakt tohoto zdržení je ten, že jsem měl dostatek času album naposlouchat a mé dojmy z něj se neutvářely pouze na základě několika nucených poslechů, jako ve většině případů recenzí nových nahrávek. Písně na „Bohemian Winter" jsou až na jednu výjimku („Lone") shodné s těmi, které skupina zařadila na své první demo „First Scream Of Bohemian Winter". Tuto nahrávku jsem bohužel neslyšel, a tak nemám možnost jednotlivé písně porovnat, nicméně podle slov samotné kapely se jedná defacto o úplně jiné věci - nově nahrané, jinak aranžované a také došlo k určitým kompozičním změnám.
Velkým kladem „Bohemian Winter" je řazení tracků - playlist. Skladby jsou koncipovány tak, že se líbivé a (na zapamatování) jednoduché motivy střídájí s (na poslech) náročnějšími pasážemi. Písně tedy hned tak nezevšední, ale ani nehrozí, že by jste si ani po x-tém poslechu nebyli schopni zapamatovat většinu výraznějších melodií. Tvorba BELTAINE je natolik pestrá, že jakékoliv škatulkování v tomto případě rozhodně není na místě. Spektrum žánrů na „Bohemian Winter" je hodně široké - počínaje folkovými prvky, přes jemnější metalové a rockové odnože až k death metalu. Prim hrají melodické pasáže, ale skupina nezapomíná ani na kontrasty a vždy v patřičný okamžik rozsekne proud melodií a čistého zpěvu přívalem těžkých riffů a deathového chropotu. Neděje se tak ovšem nikterak předvídatelně, jako to v opačném sledu (nářez-melodično) praktikují třeba populární norští raráškové... Pokud by někdo přeci jen chtěl hudbu BELTAINE někam zařadit, tak nejvýstižnější označení bude jistě „atmosférický metal".
Atmosféra zachycená na albu je opravdu působivá a plně koresponduje s názvem. Dojem, který skladby vyvolávají, je skutečně „mrazivý", ale jedná se o úplně jiný pocit než u starých nahrávek blackových skupin jako třeba MAYHEM nebo EMPEROR. U těchto kapel je nálada hodně temná a zlá, kdežto hudba BELTAINE působí (možná díky vhodně zakomponovaným veselejším melodiím, které mají zřetelný slovanský původ - např. úvodní tóny u „Eclipse" resp. „Lake of Brine") spíš jako soundtrack k procházce po mystické zimní krajině, kde člověk může naplno a nerušeně splynout s matkou přírodou...
Na albu je patrná hráčská a skladatelská vyzrálost kapely - deska je promyšlena do posledního detailu, neexistuje jediná vycpávková pasáž, nebo třeba jen chvilkové zabřednutí do monotónnosti. Písně táhne svým jistým hlasem zpěvák Vašek Kudlič a bravurně ovládá obě užívané polohy - „čistý zpěv" a deathmetalový growling. Kdybych měl najít nějaký podobný hlas, tak bych srovnával s Vintersorgem - i když není posazen tak hluboko, ta příbuzná barva tam je. Vašek je zároveň autor veškeré lyriky, která plně koresponduje s koncepcí alba - zimní mystérium kolem a vy tušíte, že nyní je ta nejvhodnější chvíle zaobírat se posledními věcmi člověka... Opravdu působivé.
Kapela nezůstává nijak pozadu - přesně a pestře hrající rytmická sekce společně s kytaristy tvoří zkušený a kompaktní celek, kde se nehraje na nějaké dominantní role - kytary zbytečně neexhibují a všechna sóla, či melodické vyhrávky zařazují s citem a naprosto nerušivě. Pozorný posluchač si jistě všimne rozdílné hry obou kytaristů. Zatímco Pepan (zároveň hlavní autor hudby) má klasickou metalovou školu (viz. sólo v „Lake Of Brine", které nejspíš složil, když koukal v noci na hvězdy a uviděl tam „Orion"...), tak Ondra se presentuje hrou, na kterou měly evidentně vliv i jiné než striktně metalové žánry. Tento kontrast ovšem funguje bezchybně a dodává tím celé podobě tvorby BELTAINE zajímavější a pestřejší tvář.
BELTAINE dokázali, že spojení „atmosférický metal" nemusí nutně znamenat nějakou cukrkandlovou záležitost s pištící „kráskou" a chrochtajícím „zvířetem". I v tomto zdánlivě překonaném žánru se dá přijít s novými a zajímavými postupy. Když se k nim přidá cit pro kontrast mezi melodičnem a tvrdostí a to vše se podá v precizním pojetí, tak je zaděláno na výbornou desku. A kluci z BELTAINE vše potřebné zvládli na jedničku. Pardon - na devítku...
Album, kterému každý milovník atmosférický záležitostí okamžitě podlehne. Nechte se pohltit emocemi a náladami, které sebou hudba BELTAINE přináší. Určitě nebudete litovat.
9 / 10
Vašek Kudlič
- zpěv, klávesy
Pepan Kašpar
- kytara
Ondra Franěk
- kytara
Jaromír Vlach
- baskytara
Pavel Cirnfus
- bicí
1. Eclipse
2. Morrighan
3. Lake Of Brine
4. Lone
5. Samain
6. Pagan Gods
7. Visions
8. Cry Of Insanity
Bohemian Winter (2003)
First Scream Of Bohemian Winter (demo) (1998)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Nemethon Production
Produkce: BELTAINE
Studio: Čmeldasound
Už demáček "First Scream Of Bohemian Winter" jsem měl moc rád a nutno říci, že dlouhohrající počin jej s přehledem strčí do kapsy. Lepší zvuk, lepší muzikantské výkony a samozřejmě nové skladby, které za staršími nezaostávají, ba naopak. Ale tím hlavním je nádherná atmosféra, která se alba vystupuje jako mlha z blat. Výtečné keltské melodie, přesvědčivý Kudličův zpěv, vydařené dialogy obou kytar a perfektní texty – ponejvíce mi "Bohemian Winter" evokuje tvorbu CALES v jejich pohanských dobách. A to u nás doma značí srdcovku.
Z „Bohemian Winter“ je cítit, jak moc práce si Plzeňáci dali s vypipláním jednotlivých kompozic. Výsledek také působí velmi dotaženým a komplexním dojmem, žádné jednoduše průhledné skladby, na druhé straně zde nenajdete ani nějaké bezmyšlenkovité pidlikání. Přes veškerou pestrost, kterou se BELTAINE snaží do své hudby naroubovat, nejsou jejich skladby nijak křečovité a už vůbec ne roztříštěné, naopak jsou plné příjemně proudících melodií. Daří se jim držet jistá plynulost, která v kombinaci s již zmíněnou pestrostí přivádí moji mysl k určité, možná poněkud troufalé, paralele s velikány OPETH. Ale na druhé straně není možné hledat v BELTAINE odpověď na severské skupiny, nepřeslechnutelné slovanské kořeny jsou tak výrazné, že dávají této hudbě vlastní charakter. Na české poměry opravdu povedená deska.
BELTAINE přicházejí se svěží kolekcí v dobrém slova smyslu hitových metalových písní. Jednotlivé skladby jsou lehce zapamatovatelné, příjemné na poslech a i přes svou chytlavost se hned tak neoposlouchají.
Nesmím opomenout ani nádherně vyvedený booklet, jenž svým grafickým provedením přímo vybízí k poslechu této nahrávky.
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.